Nye måter å skape økt kundekontakt
Vi er inne i en rivende utvikling som skyldes Internett. Tradisjonelle medier opplever nedgang i de som annonserer, og nettsøk med sosiale medier er i kraftig vekst.
Google kan fortelle at 60 prosent av søk etter bedrifter i dag kommer fra smartmobil. Under halvparten av norske bedrifter har nettsider på Internett. Bare 10 har tilpasset nettsidene mobilen. Dette kan bety redusert kundekontakt og tapt salg. Vi hjelper bedrifter til å tilpasse mobil.
Økt kundekontakt på nett handler om mer enn å tilpasse nettsider til mobilen. Det handler om aktivt å nå ut til potensielle kunder med bedriftens produkter og tjenester via nettsøk og sosiale medier. Vi har laget en illustrasjon som viser hvordan dette henger samme med mer tradisjonelt salg. Det handler også om å satse på det tradisjonelle og det nye i et fornuftig samspill:
Figurene over illustrere situasjonen. Det gir en oversikt over salgstrakten av aktiviteter som inngår i markedsføring og salg. Dette ut fra et historisk perspektiv og med de muligheter som finnes med Internett idag. Den viser også hvordan lignende verktøy brukes på Internett. Verktøy som gjør det enklere å holde kontakt med kundene. Ved skrittvise justeringer kan man også øke konverteringen ved å få potensielle interessert, for så å kjøpe.
Nye muligheter med Internett
- Tilpasse nettsidene til mobiltelefon
- Spore de som besøker nettsidene med fokus på konvertering
- Søkemotor-optimalisering og bedriftsside på Google+ og Facebook
- Produktpresentasjon og salg på nett
- Annonsering med søk og i sosiale medier
Nye muligheter betyr også å beholde gode rutiner
Beslutningstagere er fortsatt ikke de mest ivrige på ny teknologi. Man “vet” hva som fungerer. Å satse på nye ting, har også en risiko.
Mange er rotfestet i tradisjonell kommunikasjon, uten helt å se på hva ny teknologi på Internett kan hjelpe med. Yngre krefter er ikke alltid de som har overblikk eller erfaring for å se bedriften i en sammenheng. De glemmer kanskje det etablerte i sitt fokus bare på det nye.
Det kan være lurt å la det nye bidra hånd i hånd med det etablerte.
- Mange sjekker på nett før de går i butikken. Ved å ha produktene godt presentert på nett, vil man få en positiv effekt at flere oppsøker butikken.
- En del kjøper på nett for å sikre seg et produkt eller tjeneste, men henter produktet i butikken.
- Flere finner deg på Internett i konkurranse med andre aktører i bransjen, som fortsatt ikke har samme satsing på ny teknologi.
Eksempler
- OPK-instituttet som leverer opplæring bruker AdWords i kampanje. Alle kurs og studier selges via nettsidene XL Web har laget: www.opkinstituttet.no
- Bekkeseth som driver med containerutleie og renovasjonstjenester. De hadde ingen henvendelser via nettet. Etter fornyelse av nettsidene får de flere henvendelser i måneden. Godt fornøyd sier Bekkeseth: www.bekkeseth.no
- Avant-Garden har økt salget med en kombinasjon av nye nettsider og TV-reklame: www.avant-garden.no
Tiltak vi anbefaler
- Tilpasse nettsider til mobiltelefoner ved bruk av responsivt design. 60 prosent av de som søker etter bedrifter på nett gjør det fra mobilen, bare 10 prosent er tilpasset.
- Om det ikke er på plass, etablere Google Analytics for å følge med på nettbesøk.
- Søkemotor-optimalisering i egne nettider pluss bedriftsside på Google+ og Facebook.
- Få på plass mulighet til å følge konverteringer.
- Legge ut produktoversikt på nett eller etablere nettbutikk
- Annonsere med AdWord
- Koble produkter eller produktblogg til sosiale medier.
- Engasjere potensielle kunder med inbound marketing.
Ta gjerne kontakt med oss om disse mulighetene på XL Web:
+47 3222 3333
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.