Interessante aktiviteter

 

Salgsfremmende tiltak på nett

Vi er midt i en gjennomgripende endring med Internett i forhold til kjøp og salg av produkter og tjenester. Dette samtidig som mobilen er på vei til å bli den mest brukte datamaskinen.

F.eks. skjer 60 prosent av søk etter bedrifter fra mobiltelefonen. Bare 10 prosent av Norges 110.000 bedrifter på nett, har tilpasset nettsidene til mobiltelefonen, i følge Google.

I dag finnes gode verktøy for å måle konvertering på nettsidene. Det betyr at man kan følge potensielle kunder på nett fra annonse til kontakt med bedriften, og mulig salg. Få bedrifter bruker slike verktøy i den kontinuerlige jobb det er å bedre nettsidene for å øke kundekontakt på nett og økt salg.

Dette betyr at bedriften har et ubenyttet potensiale med økt kundekontakt på nett. 

For å illustrere situasjonen har vi laget en oversikt over aktiviteter som inngår i markedsføring og salg. Dette ut fra et historisk perspektiv og med de muligheter som finnes med Internett idag.

 

For vise hvilke tiltak som fungerer på Internett, har vi illustrert hvordan en salgstrakt fungerer med tradisjonelle medier med alt fra brosjyrer til telefon. Internett gir flere muligheter til økt kundekontakt. 

 Noe som er nytt med Internett er at det finnes gode og rimelige verktøy for å spore hvordan folk bruker nettsidene til bedriften. Ved å bruke slike verktøy blir det også enklere å bedre kontakten med kundene. Gjennom skrittvise justeringer kan man øke konverteringen av kunder som er nysgjerrige, for så velge å kjøpe.

Nye  muligheter med Internett

  • Tilpasse nettsidene til mobiltelefon

  • Spore de som besøker nettsidene med fokus på konvertering

  • Søkemotor-optimalisering og bedriftsside på Google+ og Facebook

  • Produktpresentasjon og salg på nett

  • Annonsering med søk og i sosiale medier

Nye muligheter betyr også å beholde gode rutiner

Beslutningstagere er fortsatt ikke de mest ivrige på ny teknologi. Man “vet” hva som fungerer. Å satse på nye ting, har også en risiko.

Mange er rotfestet i tradisjonell kommunikasjon, uten helt å se på hva ny teknologi på Internett kan hjelpe med. Yngre krefter er ikke alltid de som har overblikk eller erfaring for å se bedriften i en sammenheng. De glemmer kanskje det etablerte i sitt fokus bare på det nye.

Det kan være lurt å la det nye bidra hånd i hånd med det etablerte.

  • Mange sjekker på nett før de går i butikken. Ved å ha produktene godt presentert på nett, vil man få en positiv effekt at flere oppsøker butikken.

  • En del kjøper på nett for å sikre seg et produkt eller tjeneste, men henter produktet i butikken.

  • Flere finner deg på Internett i konkurranse med andre aktører i bransjen, som fortsatt ikke har samme satsing på ny teknologi.

Eksempler

  • OPK-instituttet som leverer opplæring bruker AdWords i kampanje. Alle kurs og studier selges via nettsidene XL Web har laget:  www.opkinstituttet.no

  • Bekkeseth som driver med containerutleie og renovasjonstjenester. De hadde ingen henvendelser via nettet. Etter fornyelse av nettsidene får de flere henvendelser i måneden. Godt fornøyd sier Bekkeseth:   http://www.bekkeseth.no  

  • Avant-Garden har økt salget med en kombinasjon av nye nettsider og TV-reklame: http://www.avant-garden.no

Tiltak vi anbefaler

  • Tilpasse nettsider til mobiltelefoner ved bruk av responsivt design. 60 prosent av de som søker etter bedrifter på nett gjør det fra mobilen, bare 10 prosent er tilpasset.

  • Om det ikke er på plass, etablere Google Analytics for å følge med på nettbesøk.

  • Søkemotor-optimalisering i egne nettider pluss bedriftsside på Google+ og Facebook.

  • Få på plass mulighet til å følge konverteringer.

  • Legge ut produktoversikt på nett eller etablere nettbutikk

  • Annonsere med AdWord

  • Koble produkter eller produktblogg til sosiale medier.  

 Ta gjerne kontakt med oss om disse mulighetene på XL Web:


+47 3222 3333
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Bruk gjerne skjema: 

[No form id or name provided!]

Joomla-sertifisering
Joomla! 3.6.4 er nå tilgjengelig
 

Kommentarer

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Besøkende
mandag 10. desember 2018

Kontaktinfo

Adresse
Rypeveien 7A
3050 Mjøndalen
E-post
kundeservice@xlweb.no

Official joomla learning partner

Joomla! Learning Partners™ are officially recognized and licensed by, but not organized or operated by, Open Source Matters, Inc. (OSM) on behalf of The Joomla! Project™. Each Joomla! Learning Partner represents an independent company. Use of the Joomla!® name, symbol, logo, Joomla Learning Partner,™ and JLP™ and related trademarks is licensed by Open Source Matters, Inc.